fredag 4 december 2009

Grekisk ost- grönsakspaj

Här kommer receptet till syster yster.
Berättade att jag skulle göra Henriks favoritpaj i kväll. Då blev hon lite sugen och ville ha receptet.

Jag har hittat på lite själv så jag hoppas du förstår hur jag skriver.

Grekisk ost- och grönsakspaj

Pajdeg:
75 g smör
2 dl vetemjöl
1/2 dl grahamsmjöl
3/4 Kesella
Lite vatten om det behövs.

Fyllning:
1 Squash eller aubergine ( Inte alla gånger jag väljer att ha med detta)
1 gul lök
1 vitlök
Tomtater
Fetaost
2 ägg
2 dl mjölk ( Brukar ha i lite grädde också.)
Kärnfria oliver
Hackad färsk basilika.

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.
Arbeta i hop pajdegen. Nagga pajdegen och låt stå på kylning i ca 20-30 min.
Färgrädda pajdegen i ca 10-15 min. Fräs löken och squashen.
Blanda ihop all fyllning tillsammans och häll i pajskalet. Skär fetaosten i tärningar och strö över tillsammans med tomaterna och oliverna. Om man vill kan man hälla på lite riven ost.

Grädda mitt i ugnen i ca 25 min. Tills äggsmeten stelnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar